Perfect Cherry Blossom

1. Wstęp

Witam w sekcji poświęconej strategii w Perfect Cherry Blossom. PCB jest drugą grą wydaną na system operacyjny Windows. W poniższym artykule spróbuję wyjaśnić wszystkie jej aspekty od strony technicznej, aby grało się miło i przyjemnie. W Perfect Cherry Blossom wprowadzono nowy system zdobywania punktów zwany „Cherry”. Miernik Cherry jest sercem gry, ponieważ jest połączony z prawie każdą akcją naszej bohaterki, ale o tym za chwilę.

2. Sterowanie

Klawiszologia nie różni się niczym od poprzedniej gry poza dodaniem klawisza „Home”, który pozwala nam na zrobienie zrzutu ekranu, który zapisuje się w folderze z grą w formacie .bmp.

3. Gameplay

Perfect Cherry Blossom jest grą danmaku wyglądająca jak jej poprzedniczki (z wyjątkiem PoDD i HrtP), więc każdy wie o co chodzi.

Jak zwykle mamy do wyboru cztery poziomy trudności (Easy, Normal, Hard, Lunatic) różniące się ilością i szybkością pocisków, trudnością wzorów, kartami zaklęć itd.

Plansz jest sześć + dwie dodatkowe (Extra i Phantasm), które są dopełnieniem fabuły i oferują jeden, wcale niełatwy poziom trudności.

Poziom Extra odblokowuje się po przejściu gry bez użycia kontynuacji. Spotkamy w nim silniejszych i trudniejszych przeciwników oraz bardzo długą i ciężką walkę z bossem i mid-bossem poziomu. Nie ma opcji kontynuacji.

Phantasm jest nieco trudniejszą i szybszą wersją poziomu Extra, a odblokować go można przez ukończenie poziomu Extra daną postacią i złapanie łącznie co najmniej 60 kart zaklęć.

4. Postacie

W grze mamy do wyboru trzy postacie, gdzie każda ma po dwa tryby strzału. Wraz ze zdobywaniem power itemów mamy stopniowo coraz silniejszy strzał, aż do zdobycia maksymalnej wartości 128 power itemów. Po uzyskaniu tego poziomu, wszystkie pociski z planszy znikają i zamieniają się w star itemy, które są automatycznie do nas przyciągane. Kiedy podlecimy wystarczająco wysoko, wszystkie itemy na planszy zostaną przez nas automatycznie zebrane.

4.1. Reimu Hakurei (博麗 霊夢)

Reimu
Prędkość Normalna:
Średnia
Prędkość Normalna:
Wolna
Ilość bomb na życie:
3
Stata punktów Cherry za śmierć:
100.000 lub 50% punktów Cherry, wybrana zostaje mniejsza watość
Atrybuty:
+ Mały hitbox.
+ Dodatkowy czas na użycie bomby po trafieniu, ale przed śmiercią.
Warianty:
Wariant A:
Spirit Sign, Pursuit Type
Atak:
「ホーミングアミュレット」 (Homing Amulet)
Atak (Focus):
「博麗アミュレット」 (Hakurei Amulet)
Karta:
「夢想封印 散」 (Fantasy Seal -Spread-)
Karta (Focus):
「夢想封印 集」 (Fantasy Seal -Concentrate-)
Wzrost Cherry za strzał:
Mały
Strata punktów Cherry za użycie bomby:
19.95%, 21.75% (Focus)
Wariant B:
Dream Sign, Rapid-Fire Type
Atak:
「パスウェイジョンニードル」 (Persuasion Needle)
Atak (Focus):
「エクスターミネーション」 (Extermination)
Karta:
「封魔陣」 (Evil Sealing Circle)
Karta (Focus):
「二重結界」 (Duplex Barrier)
Wzrost Cherry za strzał:
Duży
Strata punktów Cherry za użycie bomby:
16.8%, 16.625% (Focus)

Wariant A: Klasyczna Homing Reimu. Bardzo łatwa postać w opanowaniu dla początkujących graczy, jednak słaba siła strzału daje się we znaki w późniejszej części gry, kiedy przeciwnicy uciekają nim zdążymy ich pokonać.

Wariant B: Reimu z igiełkami, czyli to, co widzieliśmy w EoSD. Bardzo silny tryb strzału i świetnie zbalansowany między graniem „na punkty” a graniem, by przeżyć.

4.2. Marisa Kirisame (霧雨 魔理沙)

Marisa
Prędkość Normalna:
Duża
Prędkość Normalna:
Średnia
Ilość bomb na życie:
2
Stata punktów Cherry za śmierć:
100.000 lub 50% punktów Cherry, wybrana zostaje mniejsza watość
Atrybuty:
+ POC znajduje się niżej, niż u innych postaci.
+ Wysokość, na której itemy mają swoją największą wartość, jest nisko.
Warianty:
Wariant A:
Magic Sign, Power-Oriented Type
Atak:
「マジックミサイル」 (Magic Missile)
Atak (Focus):
「マジックナパーム」 (Magic Napalm)
Karta:
「スターダストレヴァリエ」 (Stardust Reverie)
Karta (Focus):
「ミルキーウェイ」 (Milky Way)
Wzrost Cherry za strzał:
Bardzo duży
Strata punktów Cherry za użycie bomby:
30.0%, 32.5% (Focus)
Wariant B:
Love Sign, Penetration Type
Atak:
「ストリームレーザー」 (Stream Laser)
Atak (Focus):
「イリュージョンレーザー」 (Illusion Laser)
Karta:
「ノンディレクショナルレーザー」 (Non-Directional Laser)
Karta (Focus):
「マスタースパーク」 (Master Spark)
Wzrost Cherry za strzał:
Bardzo duży
Strata punktów Cherry za użycie bomby:
34.5%, 40.8% (Focus)

Wariant A: Marisa z choinkami Reimu z SoEW + Marisa A z EoSD. Dosyć potężny tryb strzału, ale z uwagi na olbrzymią stratę Cherry za użycie bomby, jest prawie niemożliwe, by w dobrym momencie włączyć bordera. Dobry tryb na niższe poziomy trudności.

Wariant B: Beznadziejna postać do grania „na punkty”, posiada za to lasery, które przebijają przeciwników, Non-Directional Laser Patchouli i Master Spark’a, więc siejemy nią zamęt i zniszczenie.

4.3. Sakuya Izayoi (十六夜 咲夜沙)

Sakuya
Prędkość Normalna:
Średnia
Prędkość Normalna:
Duża
Ilość bomb na życie:
4
Stata punktów Cherry za śmierć:
60.000 lub 33% punktów Cherry, wybrana zostaje mniejsza watość
Atrybuty:
+ Zwiększony hitbox na Graze.
+ Ilość punktów Cherry, które tracimy przy śmierci, jest mniejsza od innych postaci.
Warianty:
Wariant A:
Illusion Sign, Attack-Range-Oriented Type
Atak:
「ジャック・ザ・ルドビレ」 (Jack the Ludo Bile)
Atak (Focus):
「ジャック・ザ・リッパー」 (Jack the Ripper)
Karta:
「インディスクリミネイト」 (Indiscriminate)
Karta (Focus):
「殺人ドール」 (Killer Doll)
Wzrost Cherry za strzał:
Bardzo mały
Strata punktów Cherry za użycie bomby:
18.0%, 28.75% (Focus)
Wariant B:
Time Sign, Tricky Type
Atak:
「ミスディレクション」 (Misdirection)
Atak (Focus):
「パワーディレクション」 (Power Direction)
Karta:
「パーフェクトスクウェア」 (Perfect Square)
Karta (Focus):
「プライベートスクウェア」 (Private Square)
Wzrost Cherry za strzał:
Duży
Strata punktów Cherry za użycie bomby:
25.6%, 28.5% (Focus)

Wariant A: Podobnie jak Marisa B, beznadziejna postać do grania “na punkty”. Do zwykłego „survivalu” jest natomiast bardzo dobra. Cztery bomby oraz focused tryb strzału zadający spore obrażenia i podążający za przeciwnikami bardzo się przydają, szczególnie do walki z bossami.

Wariant B: Najlepszy tryb strzału do grania “na punkty”. Nie będę nic mówił o jej dosyć dziwnym strzale, ale bomba robi prawdziwe zamieszanie. Pod względem obrażeń jest kiepska, ale zatrzymuje mnóstwo pocisków na ekranie, przez co na wyższych poziomach trudności możemy zdobyć kolosalne ilości punktów Cherry+. Dzięki temu, bardzo często będziemy w stanie uaktywniać bordery, co w połączeniu z większym miejscem do graze’owania pozwoli nam zebrać olbrzymie ilości CherryMAX.

5. Życia i Bomby

Tego powinniśmy mieć jak najwięcej. Grę zaczynamy domyślnie z trzema życiami i z ilością bomb zależną od tego, którą postać wybraliśmy. Naciśnięcie klawisza „Shift” (focus) pokazuje hitbox na naszej postaci. Jeżeli w ten punkt trafi jakiś pocisk lub laser - giniemy.

Kiedy trafi nas pocisk, mamy czas by się uratować naciskając klawisz „X”. Wtedy użyjemy naszej bomby (zakładając oczywiście, że jeszcze jakąś mamy). W przypadku Sakui jest to 0,1 sekundy, dla Marisy 0,133 sekundy, a dla Reimu 0,25 sekundy.

Aby zdobywać dodatkowe życia, musimy podnieść pewną ilość point itemów, która jest coraz większa oraz 1up itemy wypadające czasem z wrogów. Ilość point itemów dla kolejnych żyć jest następująca:
- 50, 125, 200, 300, 450, 800 i każde następne co 200.

Dla poziomu Extra i Phantasm jest troszeczkę inny zakres:
- 200, 500, 800 oraz 1,300.

W jednym momencie możemy mieć maksymalnie osiem żyć i osiem bomb, więc kiedy zdobędziemy dodatkowe życie, a już mamy osiem, otrzymamy bombę. Natomiast jeżeli mamy również osiem bomb, życie zostaje zmarnowane.

Należy pamiętać, że przy graniu na wysoki wynik punktowy, życia i bomby są bardzo ważnym czynnikiem. Każde życie na końcu rozgrywki dodaje nam 20 milionów punktów, a każda bomba 4 miliony. Przy stracie każdego życia i bomby tracimy również punkty Cherry, co może nam w końcu „zabić” score.

6. Point itemy

Point itemy oprócz dodawania nam życia służą również jako główne źródło zdobywania punktów w grze. Im wyżej na ekranie zostaną zebrane, tym większa jest ich wartość, aż dojdą do pewnego ustalonego maximum. Łatwo zauważyć kiedy osiągają maksymalną wartość, ponieważ zostaje ona podświetlona na żółto. Żeby było wygodnie to punkt, w którym zaczyna się POC, jest wysokością dla którego point itemy mają maksymalną wartość. Łapanie point itemów choćby milimetr od tej linii sprawia, że mają tylko 25-30% wartości maksymalnej, a na samym dole ekranu 10%.

Wartość maksymalna point itemów jest kalkulowana na podstawie poziomu Cherry albo ma wartość 50000 w zależności od tego, która wartość jest większa.

7. Power itemy

Służą do ładowania naszego powera i są warte 10 punktów każdy. Po zdobyciu full powera, zamieniają się w cherry itemy.

8. Graze

Graze'owanie pocisków oznacza przelatywanie takowych bardzo blisko naszego hitboxa. Każdy graze dodaje 2000 punktów do naszego score’a i jeden punkt do rubryki „Graze”. Grazing podnosi również bonus karty zaklęć, którą w danym momencie próbujemy złapać.

Graze jest między innymi wliczany do „Clear bonus” po każdym zakończonym poziomie. Bonus nie nalicza więcej punktów za graze niż 499950, więc musimy zdobyć 9999 graze’a, aby uzyskać maksymalny clear bonus.

9. Cherry itemy

Cherry itemy podnoszą Cherry i Cherry+ o 1000 + (100 * ilośc złapanych kart w trakcie gry).

Kiedy nie posiadamy CherryMAX to cherry itemy są nic nie warte. Jeżeli posiadamy CherryMAX, każdy item powyżej POC jest wart 50000 punktów. Im niżej je zbierzemy, tym mniejszą mają wartość.

Przejście przez atak i karty zaklęć bossa szóstego poziomu, Extra i Phantasm, sprawia, że jego pociski zamieniają się w cherry itemy zamiast w star itemy. Mają one wartość 100 Cherry/Cherry+ za każdy i taką samą ilość punktów jaką miałyby star itemy. Są także mini cherry itemy o wartości 30 Cherry/Cherry+.

10. Star itemy

Star itemy pojawiają się za każdym razem, kiedy wrogie pociski zostają skasowane. Dzieje się tak, gdy przejdziemy jakiś atak bossa poprzez wyczerpanie jego paska życia, zebranie full powera, kiedy pokonujemy jakiegoś specyficznego przeciwnika (np. wróżka tuż przed bossem czwartej planszy) lub użycie bomby. Każdy star item jest wart 300 punktów + 10 punktów za każde 40 graze’a które posiadamy. Wyjątek jest wtedy, kiedy używamy bomby, bo każdy star item ma wtedy wartość 100 punktów. Każdy star item ma również wartość 20 Cherry i Cherry+, a podczas bomby 5.

11. System Cherry

Taaaaak! W końcu udało ci się doczytać do tego momentu! Ten punkt rozjaśni niektórym wszystko, co napisałem wcześniej. Zaczynajmy!

System Cherry składa się z trzech liczników:

  • Cherry
  • CherryMAX
  • Cherry+

Licznik Cherry jest podstawowym licznikiem. Każdy point item złapany powyżej POC daje nam wartość punktową równą ilości Cherry.

Ilość Cherry zwiększa się kiedy strzelamy do przeciwników (szybkość wbijania jest zależna od tego jaką postacią gramy), jednak szybkość nabijania naszego Cherry zmniejsza się drastycznie (o około 90%) kiedy strzelamy będąc focused. Licznik idzie w górę również gdy zbieramy cherry itemy i star itemy, a spada kiedy giniemy, używamy bomby (spadek Cherry jest również zależny od tego kim gramy) lub kiedy nie zdążymy w wyznaczonym czasie pokonać bossa.

Kara za bombienie jest zmniejszana na poziomie trudności Hard o 50% i Lunatic o 75%. Ilość Cherry nie może przekroczyć ilości naszego CharryMAX.

Do zwiększania licznika CherryMAX jest licznik Cherry+. Cherry+ nabija się w ten sam sposób co zwykłe Cherry, a kiedy jego licznik dojdzie do 50000, wchodzimy w border mode.

Podczas bordera, każdy item jest do nas automatycznie przyciągany za maksymalną ilość punktów gdziekolwiek na ekranie byśmy nie byli, a każdy graze podnosi nasz CherryMAX o 30 punktów podczas bycia focused i 80 punktów unfocused.

Border trwa 9 sekund, a jego czas trwania można obserwować patrząc na spadającą wartość na liczniku Cherry+. W dodatku wokół naszej postaci pojawia się bariera, która cały czas się pomniejsza. Border może zostać przerwany w każdej chwili: kiedy zostaniemy trafieni pociskiem lub naciśniemy klawisz bomby. Nie tracimy wtedy życia ani bomby, border się przerywa, a wszystkie pociski na ekranie zamieniają się w mini cherry itemy i lecą do nas. Jeżeli dotrwamy z borderem do końca, otrzymujemy 10000 do CherryMAX i bonus punktowy równy iloczynowi naszego aktualnego Cherry i 10. Każde dodanie do CherryMAX dodaje się również do naszego zwykłego Cherry.

Wiadomo, że bordera można używać jak zwykłej tarczy, ale jeżeli gramy na punkty to niestety nie możemy sobie na taką przyjemność pozwolić.

NAGLE WSZYSTKO STAŁO SIĘ JASNE!

12. Clear Bonus

Warto jeszcze dodać kilka informacji odnośnie clear bonusa, który jest dodawany po pomyślnym przejściu każdego poziomu:

  • Stage x 1000000 (Numer poziomu, Extra = 7, Phantasm = 8)
  • Point x 50000 (Point itemy zebrane na poziomie)
  • Graze x 500 (Graze który zdobyliśmy na poziomie)
  • CherryMAX x 10 (aktualna wartość CherryMAX)

Jeżeli dany poziom okazuje się ostatnim poziomem to dodatkowo pokazane są następujące liczniki:

  • Player x 20,000,000 (Ilość dodatkowych żyć)
  • Bomb x 4,000,000 (Ilość bomb do wykorzystania)

I ostatnie dodatkowe informacje odnośnie poziomu trudności lub rozpoczęcia gry z dodatkowymi życiami gdzie nasz clear bonus jest mnożony:

  • 4 Initial Lives: x 0.5
  • 5 Initial Lives: x 0.2
  • Easy Difficulty: x 0.5
  • Normal Difficulty: x 1.0
  • Hard Difficulty: x 1.2
  • Lunatic Difficulty: x 1.5
  • Extra Difficulty: x 2.0
  • Phantasm Difficulty: x 2.0

13. Podsumowanie

Postarałem się w tych dwunastu punktach streścić gameplay jaki oferuje Perfect Cherry Blossom i mam nadzieję, że rozjaśniłem troszeczkę pewne sprawy, jak np. system Cherry, który niestety jest troszeczkę skomplikowany, a nauczyć się korzystać z niego to podstawa, bo na nim opiera się cała gra. Kiedy będziemy dłużej grać i zwracać na niego większą uwagę, zaczniemy planować gdzie i w których momentach włączać bordera, aby było to jak najbardziej opłacalne.

Dziękuję za dotrwanie do końca oraz życzę jak najwyższych wyników w grze.
Powodzenia.

13.1. Credits

  • Posted by Kreton
  • Przygotował: Maluetar
  • Poprawki: Tami & Kreton