妖精大戦争 ~ 東方三月精

Recenzja:

Maluetar妖精大戦争 ~ 東方三月精, czyli „Great Fairy Wars ~ Eastern Three Fairies” lub po prostu FW. Gra miała swoją premierę 14 sierpnia 2010 roku na 78. Comikecie i jest osiemnastą oficjalną grą Touhou, z numerkiem 12.8.

Gra jest kontynuacją historii z dodatkowego rozdziału dołączonego do drugiego tomu Strange and Bright Nature Diety o tytule „Great Fairy Wars”. Mangi o tytułach: Eastern and Little Nature Diety, Strange and Bright Nature Diety oraz Oriental Sacred Place opowiadają o przygodach z życia trzech wróżek: Sunny Milk, Star Sapphire i Luna Child. Ich codziennym zajęciem jest robienie ludziom psikusów, przeróżne zabawy, picie alkoholu oraz sprawdzanie czy plotki słyszane tu i ówdzie są prawdziwe.

W dodatkowym rozdziale mamy właśnie nowy rok. Sunny Milk budzi się ze swojego snu noworocznego i opowiada go pozostałej dwójce. We śnie widziała wielki incydent, w którym wszystkie wróżki sprzymierzyły się i wywołały wielką rebelię. Cała trójka zamierza wprowadzić sen Sunny Milk w życie, istnieje jednak pewien problem: w jaki sposób mają zjednoczyć tyle wróżek? Sunny Milk jako przywódczyni grupy postanawia zrobić to w taki sposób, w jaki zrobiłby to człowiek. Za pomocą przemocy.
Niszczą więc igloo Cirno wielką kulą śniegu, aby pokazać innym wróżkom swoją moc i myślą, że te natychmiast się przyłączą. Na miejscu pozostawiają flagę ze swoimi podobiznami. Cirno wracając do domu zauważa, co się stało. Uznaje to za deklarację wojny ze strony trzech wróżek i natychmiast leci ich szukać. Gdy w końcu odnajduje ich kwaterę główną, zostawia swoją deklarację wojny, ale zapomina się podpisać. Trójka wróżek jest niezwykle uradowana - sądzą, że ludzie wypowiedzieli im wojnę, więc rozpoczynają przygotowania. Minęło sporo czasu, śnieg zaczął topnieć, a ludzi jak nie było, tak nie ma. Cirno tuż przed walką z wróżkami postanowiła zamrozić jezioro i w końcu całkowicie zapomina, że wypowiedziała im wojnę. Pewnego dnia, kiedy budzi się w swoim odbudowanym już igloo, zauważa flagę z podobizną trzech wróżek i od razu przypomina sobie, co miała zrobić. W tym momencie kończy się rozdział, a historia kontynuowana jest w grze. Jeżeli chcecie wiedzieć, jak się kończy, serdecznie zapraszam do grania i życzę powodzenia.

Jak się zapewne domyślacie, główną bohaterką gry jest Cirno, a naszym zadaniem jest odegranie się na trójce wróżek za zniszczenie mieszkania. Gra wygląda jak typowy danmaku shooter, lecz pojawia się pewna nowość, na której opiera się gra. Jest to zamrażanie pocisków. Zamrażanie pocisków jest bardzo ważne nie tylko dla uzyskiwania wysokich wyników punktowych oraz ułatwienia naszej przygody, ale również dla rozwijania naszej postaci przez ulepszanie trybu strzału, zdobywanie nowych żyć i bomb (więcej informacji na ten temat już wkrótce w poradniku). Warto wspomnieć, że jest to pierwsza gra, w której portrety postaci nie zostały narysowane przez ZUN’a. ZUN stwierdził bowiem, że najlepiej będzie, jeżeli weźmie się za to osoba odpowiadająca za rysowanie mangi SaBND i OSP czyli Makoto Hirasaka, co lepiej odda wierność mandze.

W grze są tylko trzy poziomy, lecz na samym początku musimy wybrać jedną z trzech ścieżek, którą chcemy podążać. Po ukończeniu pierwszego poziomu pojawia się wybór jednej z dwóch pozostałych ścieżek, co daje nam sześć różnych ścieżek i zakończeń. Istnieje również Extra Stage, który odblokowuje się po przejściu każdej ścieżki przynajmniej jeden raz. Spotykamy w nim bardzo niespodziewaną postać.

Gra jest naprawdę ciekawym eksperymentem i dla wielu osób może być przyjemną ucieczką od standardowych gier danmaku, choć sama nie należy do najłatwiejszych. GFW zostało ciepło przyjęte przez fanów, ponieważ wreszcie trzy wróżki dostały własną grę. W tym przypadku ważny jest też fakt, że sterujemy całkiem popularną wsród fandomu lodową wróżką.

Strona muzyczna w grze nie powala, ale warto przesłuchać wszystko chociażby dla utworu „メイガスナイト”, który zaczyna się dosyć specyficznie jak na standardy ZUN’a, ale gdy już się rozkręci (około 1:20), okazuje się, że jest to naprawdę świetny kawałek. Polecam również „妖精大戦争 ~ Fairy Wars” chociażby z tego powodu, że kiedy to usłyszałem to przez euforię, którą odczułem w ciągu pierwszych jedenastu sekund utworu, ciarki przechodziły przez całe moje ciało.

Great Fairy Wars jest nieskomplikowaną, bardzo przyjemną, lecz wciąż trudną (o dziwo łatwiejszą na wyższych poziomach trudności), ciekawą grą. Jeżeli będziemy chcieli wychować małe dziecko w świecie Touhou, jest to idealny kandydat na pierwszą grę.

Dziękuję wszystkim za przeczytanie recenzji i życzę powodzenia w zamrażaniu pocisków. Do usłyszenia.

Oceny:

KretonH-CollectorScooter FoxMaluetarLeninMałyszeqHERUBIMSmokuŚrednia
Średnia5.56?6.2565.755.56.55.93
Grafika89?9610888.29
Muzyka67?5106686.86
Trudność2 (9)2 (9)?4 (8)0 (10)0 (10)4 (8)2 (9)2
Miód66?787486.57

Wymagania sprzętowe:
Pentium 1GHz
300MB miejsca na dysku
Karta graficzna 64MB z obsługa Direct3D, DirectX 9.0c
Karta dźwiekowa z obsługą DirectSound
256MB RAM

Screeny:

001
002
003
004
005
006
007
008
009