ダブルスポイラー ~ 東方文花帖

Recenzja:

MaluetarDouble Spoiler (東方文花帖 ~ Double Spoiler (Dokłaniej ダブルスポイラー ~東方文花帖)) to siedemnasta część Touhou, oznaczona numerkiem 12.5. Podobnie jak Shoot the Bullet, jest to gra w której zamiast strzelać robimy zdjęcia przeróżnych patternów danmaku bossów ze wcześniejszych gier, lecz w przeciwieństwie do StB, oprócz Suiki Ibuki zakres bossów jest między Touhou 10 (Mountain of Faith), a Touhou 12 (Undefined Fantastic Object). Do tego ciekawą niespodzianką dla fanów może być fakt, że w tej grze spotkamy Reimu oraz Marisę, czego nie mogliśmy doświadczyć podczas grania w Shoot the Bullet.

Gra została wydana 14 marca 2010 roku podczas Reitaisai 7. Według ZUN’a i wielu ludzi jest to do tej pory najtrudniejsza i najdłuższa do ukończenia gra (Aby ja całkowicie przejść należy przejść 207 spelli). Poziom trudności może bardzo często zaskoczyć nawet we wczesnych scenach. Wiele ludzi skarży się, że już w trzeciej scenie poziom trudności jednego spella jest równy tym z ósmej sceny. Pierwszym Polakiem, który oficjalnie ukończył tę grę jest Maluetar. [dop. Kreton]

Tak jak jej prequel, gra praktycznie nie ma fabuły. Wyjątkiem może być spotkanie i walka Ai z nową postacią - Hatate Himekaidou która tak samo jak Aya, jest kruczą tengu z zawodu reporterką. Nim jednak dojdziemy do tego momentu czeka nas przeprawa przez 99 najróżniejszych spelli. Większość fanów zapewne rozpozna znane już patterny spelli z poprzednich części, lecz jednak w tej grze wszystkie są „trochę” ulepszone, co może spowodować, że spell, który zawsze łapaliście nawet podczas przechodzenia UFO na hardzie, może zamienić się w morderczego spella, na który poświęcicie więcej niż dwieście prób, aby chociaż raz go złapać. Mechanika gry jest taka sama jak w Shoot the Bullet, oprócz jednego wyjątku. Oczywiście jak zawsze mamy do wyboru trzy rodzaje szybkości poruszania się postaci. Od najszybszego: unfocused, focused (Shift), charging focused (Shift + Z). Jedna wpadka na spellu oznacza niepowodzenie i pozostaje nam jedynie spróbować ponownie. Bardzo pomocne może okazać się użycie naładowanej do końca kliszy jako bomby w nieciekawych sytuacjach. Wtedy oczyszczamy sobie kawałek miejsca wokół naszej postaci z pocisków, (który zapełnia się równie szybko) i wprost proporcjonalnie do ilości pocisków złapanych na zdjęciu nasza klisza od razu załaduje się nawet do 75% (Jednak kiedy bardzo nadużywamy tej opcji należy pamiętać, że może to dla nas się źle skończyć, ponieważ kiedy czas spella dojdzie do zera oznacza to porażkę). Jak już wspomniałem, jest jeden wyjątek w tej odsłonie, a jest nim możliwość zmiany ułożenia kliszy z poziomego na pionowy i z powrotem (X). Potrafi to bardzo ułatwić złapanie niektórych spelli. Jak już wcześniej wspomniałem, w tej grze pojawia się nowa postać. Jej imię to Hatate Himekaidou. Ma długie brązowe włosy związane w dwa warkocze z fioletowymi kokardkami. Nosi białą koszulę z czarnym krawatem oraz spódniczkę w czarne i fioletowe kwadraty. Do robienia zdjęć używa swojego telefonu komórkowego, który dostała od jakiejś kappy. Prowadzi gazetę „Kakashi Spirit News” i w trakcie czytania jednej z kopii „Bunbunmaru News” postanawia wyruszyć i sprawdzić w jaki sposób Aya zdobywa materiał do swoich artykułów i tutaj właściwie zaczyna się kawałek fabuły opisany w grze. Klisza Hatate jest większa niż Ai i potrafi objąć całkiem spore obszary, ale nie może przybliżać jej jak Aya i niektóre spelle mogą wydać się banalne, a niektóre niemożliwie trudne. Posiada także szybszy recharge kliszy niż Aya, co również może ułatwić robienie zdjęć.

Od strony technicznej gra prezentuje się bardzo dobrze. Muzyka jest naprawdę przyjemna i klimatyczna. Backgroundy również nie są takie mętnie jak w Shoot the Bullet. Fanom może spodobać się trochę zmodyfikowana wersja „