0. Spis treści:
- 1. Wstęp
- 2. Sterowanie
- 3. Gameplay
- 4. Postacie
- 4.1. Reimu Hakurei
- 4.1.1. Typ A: Homing Type
- 4.1.2. Typ B: Forward Focus Type
- 4.1.3. Typ C: Sealing Type
- 4.2. Marisa Kirisame
- 4.2.1. Typ A: High-Power Type
- 4.2.2. Typ B: Piercing Type
- 4.2.3. Typ C: Magic-User Type
- 4.1. Reimu Hakurei
- 5. Power Itemy
- 6. Życia i Bomby
- 7. Point itemy
- 8. Faith
- 9. Bonus za Karty Zaklęć
- 10. Clear Bonus
- 11. Graze
- 12. Podsumowanie
- 12.1. Credits
1. Wstęp
Witam w sekcji poświęconej strategii w Mountain of Faith. MoF jest siódmą grą Touhou wydaną na system operacyjny Windows, a także pierwszą grą trzeciej generacji. W poniższym artykule spróbuję wyjaśnić wszystkie jej aspekty od strony technicznej, aby grało się miło i przyjemnie.
2. Sterowanie
Klawiszologia nie różni się niczym od poprzednich gier:
- Klawisze strzałek - poruszanie postacią
- Z - strzał
- X - bomba
- Shift - focus
- Esc - menu gry
- Ctrl - przyspieszanie dialogów
- Home/P - zrzut ekranu do folderu z grą (zapisywane w formacie bmp)
3. Gameplay
Mountain of Faith jest pionową grą danmaku wyglądającą tak jak jej poprzedniczki (oprócz HRtP, PoDD, IaMP, PoFV i StB). Poruszamy się po ekranie patrząc w górę, w tle przewija się aktualny background poziomu, strzelamy do wrogów, po drodze zbieramy itemy i pokonujemy bossów.
Jak zwykle mamy do wyboru cztery stopnie trudności (Easy, Normal, Hard, Lunatic), różniące się ilością i szybkością pocisków, trudnością wzorów itd.
Plansz jest sześć + jedna dodatkowa (Extra Stage), która jest dopełnieniem fabuły i oferuje jeden, wcale niełatwy poziom trudności.
Poziom Extra odblokowuje się po przejściu gry bez użycia kontynuacji conajmniej na poziomie trudności Normal. Spotkamy w nim silniejszych i trudniejszych przeciwników oraz bardzo długą i ciężką walkę z bossem oraz mid-bossem poziomu. Nie ma opcji kontynuacji po utracie wszystkich żyć.
4. Postacie
W grze mamy do wyboru dwie postacie - każda ma po trzy tryby strzału, jednak tym razem żadna z nich nie ma „własnej” karty zaklęć jako bomby.
4.1. Reimu Hakurei (博麗 霊夢)
4.1.1. Typ A: Homing Type


Klasyczna Reimu z samonaprowadzającymi amuletami. Bardzo łatwa i przyjemna postać do grania.
4.1.2. Typ B: Forward Focus Type


Równie dobrze znana nam opcja strzału: igiełki strzelające cały czas do przodu. Zadaje zdecydowanie więcej obrażeń niż Reimu A, ale należy wziąć poprawkę na to, że nie zawsze możemy być w stanie zadawać naszemu przeciwnikowi obrażenia.
4.1.3. Typ C: Sealing Type


Nowość. Unfocused, z każdego naszego familiara wystrzeliwują pociski w linii prostej. Familiary są w jednej linii poziomej, dwa po lewej stronie Reimu i dwa po prawej. Focused, familiary znikają z ekranu, nasz strzał jest o wiele szerszy (stopniowo się rozszerza podobnie do Sakui A w PCB), strzały są o wiele szybsze i wylatują od nas o wiele częściej niż unfocused. Tryb strzału bardzo przydatny na planszach, lecz przy walce z bossami może się okazać beznadziejny.
4.2. Marisa Kirisame (霧雨 魔理沙)
4.2.1. Typ A: High-Power Type


Kolejna nowość. Nasze familiary strzelają gwiazdkami. Unfocused, familiary podążają za nami gęsiego po tej samiej trasie jak nasza postać. Focused, familiary zatrzymują się w jednym miejscu (cały czas za nami podążają, ale nie zawijają się) dopóki nie puścimy klawisza shift. Dość nietypowy i trudny do opanowania tryb strzału.
4.2.2. Typ B: Piercing Type


Marisa z laserami. Każdy familiar, którego posiadamy, strzela z siebie ciągłym laserem, który przebija wszystkich wrogów na swojej drodze. Bardzo fajny tryb strzału, jednak bug przy unfocused strzale z powerem między 3.00 a 3.95 psuje większość zabawy.
4.2.3. Typ C: Magic-User Type


Każdy z familiarów strzela niebieskim płomieniem którego zasięg niestety jest ograniczony. Focused, możemy zostawić familiary w jednym miejscu i przyciągnąć je do siebie w każdym momencie puszczając klawisz shift (podobnie jak Remilia w IN). Całkiem dobry tryb strzału na walkę z bossami.
5. Power Itemy
Power itemy podnoszą naszą siłę ataku. Małe power itemy mają wartość 0.05, a duże 1.00. Maksymalna siłą to 5.00 i kiedy go uzyskamy, power itemy zamieniają się w małe faith itemy.
Co każdy 1.00 power otrzymujemy kolejnego familiara, który pomaga nam w walkach (patrz: tryby strzału). W jednym momencie możemy mieć maksymalnie cztery familiary.
6. Życia i Bomby
Tych dwóch przedmiotów powinniśmy mieć jak najwięcej. Grę zaczynamy z trzema życiami i bez żadnej bomby. Życie tracimy, kiedy uderzy w nas pocisk lub laser. Tak, jak w poprzednich częściach, występuje deathbombing - gdy zostaniemy trafieni pociskiem, mamy niecałą sekundę, aby użyć bombę, która nas uratuje. Dodatkowe życia zdobywamy podnosząc 1up itemy oraz zdobywając odpowiednią ilość punktów. Dla regularnych poziomów progi wyglądają nastepująco:
- 20000000
- 40000000
- 80000000
- 150000000
Dla poziomu Extra są tylko dwa progi punktowe dla dodatkowych żyć:
- 30000000
- 100000000
Kiedy giniemy, tracimy 3.20 powera, które wypadają z nas nawet, jeżeli mamy poniżej tej wartości przed śmiercią, ponadto wszystkie pociski znikają z ekranu i jesteśmy nietykalni przez krótką chwilę.
W przeciwieństwie do poprzednich gier Touhou, system bomb jest drastycznie inny. Nie mamy już oddzielnego miejsca na bomby - korzystanie z bomb jest połączone z wartością naszej siły oraz liczbą naszych familiarów. Aby skorzystać z bomby, nasza siła musi mieć wartość co najmniej 1.00. Każde użycie bomby ucina nam siłę o tę wartość, do tego tracimy jednego familiara. Wyjątek jest wtedy, gdy nasza siła wynosi 5.00, ponieważ w tym samym czasie możemy mieć tylko cztery familiary. Bomba wygląda jak duży pierścień, leci do góry czyszcząc na swojej drodze wszystkie pociski zamieniając je w małe faith itemy i zadając obrażenia.
7. Point itemy
Point itemy są głównym źródłem zdobywania punktów w grze. Im wyżej na ekranie zostaną zebrane, tym większa jest ich wartość, aż dojdą do pewnego ustalonego maximum. Łatwo zauważyć kiedy osiągają maksymalną wartość, ponieważ zostaje ona podświetlona na żółto. Żeby było wygodnie to punkt, w którym zaczyna się POC, jest wysokością dla którego point itemy mają maksymalną wartość. Point itemy które mają zółty kontur (wypadają tylko z bossów) są automatycznie warte maksymalną ilość punktów.
8. Faith
Jak w prawie każdej grze, serce zdobywania punktów jest inne. W tej części mamy punkty wiary. Numer w naszym lewym dolnym rogu jest wskaźnikiem wiary, który nie może zejść poniżej 50000 i wejść powyżej 999990. Zielone gwiazdki i kółeczka są punktami wiary. Pod wskaźnikiem wiary znajduje się pasek, który skraca się przez cały czas. Pokonywanie, strzelanie do wrogów oraz zbieranie itemów z ekranu napełnia pasek z powrotem. Kiedy pasek zejdzie do zera, punkty wiary z naszego wskaźnika uciekają z prędkością 600 na sekundę, albo 10800 na sekundę, jeżeli nie ma na ekranie żadnych wrogów. Im większa ilość punktów wiary na wskaźniku, tym więcej warte są nasze point itemy oraz tym większe dostajemy bonusy za łapanie kart zaklęć bossów. System jest dosyć ciekawy i niezbyt skomplikowany, więc jeżeli będziemy chcieli pograć na punkty, musimy wszystko ładnie rozplanować.
Duże punkty wiary, które zbieramy, dodają różną wartość do naszego wskaźnika wiary na różnych poziomach trudności:
- Easy: 5000
- Normal: 5000
- Hard: 8000
- Lunatic: 10000
- Extra: 10000
Małe punkty wiary dodają do naszego wskaźnika po 100 punktów każdy. Punkty wiary za bombienie oraz za przejście ataku bossa mają wartość 10. Pociski usunięte przez bombę podczas karty zaklęć bossa nie generują tych punktów.
Kilka bardzo ważnych informacji na temat wskaźnika wiary:
Za każdą śmierć tracimy [(ilość punktów twojego wskaźnika wiary – 50000)/3] punktów wiary z naszego wskaźnika na każdym poziomie trudności.
Za każde użycie bomby tracimy 3000 punktów wiary z naszego wskaźnika, ale jeżeli był to deathbomb, to nie tracimy nic (ah to ryzyko).
Kiedy czas ataku lub karty zaklęć bossa się skończy, tracimy 30000 puntów wiary z naszego wskaźnika.
9. Bonus za Karty Zaklęć
Każdy bonus za złapanie karty zaklęć bossa jest obliczany na podstawie wzoru:
Punkty wiary na twoim wskaźniku wiary * (10 + (numer poziomu * 3)).
10. Clear Bonus
W przeciwieństwie do poprzednich gier, nie dostajemy żadnych dodatkowych punktów za przejście pierwszych pięciu poziomów.
- Po przejściu szóstego poziomu, albo poziomu Extra liczony jest dopiero Clear Bonus:
- Easy: (Pozostałe życia * 20000000) + (Power * 200000) + (Wiara * 100)
- Normal: (Pozostałe życia * 25000000) + (Power * 200000) + (Wiara * 100)
- Hard: (Pozostałe życia * 35000000) + (Power * 400000) + (Wiara * 100)
- Lunatic: (Pozostałe życia * 40000000) + (Power * 600000) + (Wiara * 100)
- Extra: (Pozostałe życia * 40000000) + (Power * 800000) + (Wiara * 100)
11. Graze
Złe wiadomości zawsze zostawiam na koniec: ZUN zrezygnował z dodania wskaźnika ilości graze w tej części gry.
12. Podsumowanie
Postarałem się w tych jedenastu punktach streścić gameplay, jaki oferuje Mountain of Faith i chociaż gra wcale nie jest ciężka w opanowaniu, to w każdej części pojawiają się jakieś nowości, o których warto wspomnieć. Dziękuję za dotrwanie do końca oraz życzę jak najwyższych wyników w grze.
Powodzenia.
12.1. Credits
- Przygotował: Maluetar
- Przygotował: Tami
- Formatowanie: h-collector