古明地さとりの情操教

Recenzja:

SmokuW sierpniu roku 2012 miała premierę nowa gra od znanej wszystkim fanom Touhou grupy Tasogare Frontier o nazwie 古明地さとりの情操教. Jest to gra typu Puzzle Action Game, a więc jest tu coś dla osób, które jednocześnie mają dobry refleks i lubią łamigłówki.

Technicznie rzecz biorąc gra nie posiada żadnej fabuły. Nie ma dialogów, intryg, szczególnego celu, do którego się zmierza. Więc niestety nie sposób pokochać tę grę za stronę związaną z jakąkolwiek opowieścią. Fani fabuły, nic tu dla was.
Gracz wciela się w rolę Satori Komeiji znanej z 11 części Touhou o tytule Subterranean Animism i musi pomagać swojej siostrze Koishi w dostawaniu się do prezentu na każdej z wielu mapek, które stanowią wyzwania dla gracza jednocześnie pod postacią wykazania refleksu jak i rozwiązywania złożonej zagadki, jaką zawsze jest wybranie trasy dla tej postaci. Koishi zachowuje się jak leming i zmierza zawsze prosto przed siebie nie zwracając nawet uwagi na ściany (uderza w nie czołem), jednak Satori na jej drodze może umieszczać elementy, z którymi Koishi może podjąć interakcję i na przykład zmienić kierunek ruchu. Elementy te przybierają bardzo wymyślną formę od znaków wskazujacych zmianę kierunku ruchu po trampoliny i magicznie uzdrawiające kawałki tortu. W grze pojawiają się także inne postacie, jak Orin i Okuu.

Grafika nie jest na kosmicznym poziomie, ale jest bardzo słodka, jeśli tak mogę sie wyrazić. Poboczne arty Koishi i Satori, widoczne w tle podczas każdej rozgrywki nie wyglądają źle, sprity postaci podczas zmagań na plaszy są bardzo sympatyczne, miłe dla oczu. Czasami mogą denerwować jednak same plansze. Wystrój bardzo często się na nich powtarza. Mogłyby być bardziej zadbanie, ale nie wpływa to szczególnie negatywnie na frajdę z samej gry. Jednak cała ta "kawaii" oprawa zawsze budzi u mnie szczery uśmiech. Satori wdeptywana w ziemię przez Koishi odpakowującą prezent, którego zawartość zasypuje ekran, pośpiech Satori by postawić odpowiednie elementy, by jej siostra dała radę uzyskać podarunek - to są bezcenne elementy, które nadają tej grze specyficzny klimat.

Muzyka uzupełnia słodki klimat całej gry, jednak nie ma jej za dużo. Kilka utworów na krzyż może znudzić kogoś, kto poświęci tej grze więcej niż kilkadziesiąt minut dziennie. Są dobre, ale moim zdaniem jest ich za mało, by jakakolwiek szczególna ocena miała sens. Jak na doujinową gierkę przystało, sensacji w tym obszarze niestety nie ma.

Gra ta polega na przechodzeniu kolejnych mapek. Każda mapka to jedno wyzwanie dla Satori, by pomóc Koishi w zdobyciu prezentu. Co poziom stopień trudności rośnie. Dochodzą nowe elementy, które działają na Koishi. Pojawiają sie też nowe postacie, które trzeba niekiedy prowadzić jednocześnie z Koishi, by ukończyć dany poziom. Wyzwania są bardzo różnorodne, często skomplikowane i wymagające nietuzinkowego myślenia i szybkości w podejmowaniu decyzji. Niestety gra ma zasadniczą wadę, otóż szybko się nudzi. Nie znam osoby, która ukończyła tę grę, wszyscy zwyczajnie zapominają o niej w jakimś momencie lub zwyczajnie tracą ochotę do przechodzenia kolejnych poziomów. To zrozumiałe. Po całej pozytywności, jaką napawa pierwsze wrażenie z Satori's Mental Education, przychodzi czysta rutyna. Trzeba być prawdziwym fanem logicznych (metaforycznie rzecz ujmując, doprowadzanie swojej siostry leminga do pudełka z łakociami i zabawkami przez masy przeszkód wydaje się być średnio logiczne, ale w końcu to tylko gra komputerowa) zagadek. (Muszę przetestować na swojej siostrze... - dop. Kreton)

Ta gra jest bardzo drobną zabawą dla każdego fana Touhou, w szczególności dla fanów postaci z SA i zarazem zabawą na krótki okres czasu. Potrafi rozweselić, nawet jeśli krótkotrwale to skutecznie. Twórcy Super Marisy poruszyli tutaj inny teren i rodzaj gier i moim zdaniem względnie spisali się. Gra trzyma poziom standardowych doujinowych Touhou gier, jednak nie jest żadną rewolucją. Stanowi ciekawą, miłą dla oka odmianę i niestety na tym kończy się przyjemnośc czerpana z niej dla każdego śmiertelnika, którego szlag trafia przy coraz cięższych łamigłówkach. Fani puzzle game'ów będą jednak w niebo wzięci. Tl;dr: gwarantowany uśmiech, ale szybko się znudzi.

Oceny:

KretonH-CollectorScooter FoxMaluetarLeninMałyszeqSmokuŚrednia
Średnia4??7,75??55,58
Grafika6??9??77,33
Muzyka5??8??76,67
Trudność0 (10)??4 (8)??0 (10)1,33
Miód5??10??67

Wymagania sprzętowe:
Procesor 2GHz lub szybszy
1GB RAM
Karta graficzna 256MB lub lepsza z DirectX 9.0c
Około 500 MB na dysku

Screeny:

001
002
003
004
005
006
007
008
009

Youtube: