Recenzja:
„Maiha Hoshimi, Tsubasa Hoshimi two people Forced DRIVE-OUT!”
Jakiś czas temu opisywaliśmy razem ze Scooter Foxem grę ze studia AQLOOP - Alternative Sphere.
Tym razem ja opiszę nieco jej prequel - Twilight INSanity zwany w skrócie TWINS.
Opis będzie (w przeciwieństwie do AS) o tyle dokładniejszy, bo gra posiada angielską wersję (patch).
Zaczynamy!
2012/10/06 22:10:21
KRETON DRIVE-IN PROCESS . . . . START!
Pod koniec XXI wieku ludzkość stworzyła komputerowy świat. Nazwali go Illusion-network (w skrócie Ill-net). Zamiast korzystać z pośrednich środków, takich jak słowa czy obrazy, Ill-net oddziaływał bezpośrednio na ludzki mózg. Innymi słowy ci, którzy byli zalogowani do Ill-net doświadczali wirtualnej rzeczywistości tak, jakby była prawdziwa i mogli komunikować się z innymi zalogowanymi użytkownikami. Porządku w Ill-net strzegli wirtualni strażnicy podlegający trzem prawom robotyki - Artificial Humanoids (w skrócie AH). Pewnego dnia zdarzył się jednak wypadek. Genesis City - miasto, będące czymś w rodzaju stolicy Ill-net - zostało zaatakowane i zabezpieczone od środka. Wszyscy przebywający w Ill-net użytkownicy otrzymali wymuszone wylogowanie (Forced DRIVE-OUT). Ci, którzy znajdowali się w Genesis City... Zniknęli. Zostało to nazwane Syndromem Znikających Dusz (Vanishing Ghost Syndrome). Cały Ill-net został zabezpieczony przez twórców - AHC Lab (Artificial Human Circuits Laboratory), zajmujące się utrzymywaniem go w stanie działania. Do zbadania przyczyn dziwnego incydentu zostają wyznaczone odpowiednie osoby...
2012/10/06 22:24:56
KRETON DRIVE-IN PROCESS . . . . SUCCESS
Tak wygląda fabuła w grze. Cała akcja dzieje się w Ill-net. Opiszę teraz kilka najważniejszych faktów dotyczących gry. Do wyboru mamy trzy dwuosobowe drużyny. Pozwolę sobie je opisać:
Haneita - Shinya & Sakura: Rodzeństwo Haneita zostaje wysłane przez tęgogłowych z AHC Lab, gdzie pracuje Shinya do Ill-net w celu zbadania przyczyny. Sakura dysponuje rozproszonym trybem ognia. Jest wolniejsza, ale bardziej precyzyjna. Shinya jest dużo szybszy i jego tryb strzału jest prosty. Typowy niszczyciel bossów.
Saijou - Yuuri & Mayuu: Siostry Saijou to hakerki, które trzy miesiące wcześniej dokonały włamania do Ill-net. Tym razem wyruszają tam, by odnaleźć swoją nauczycielkę - jedną z głównych projektantek Ill-net oraz jedną z pierwszych ofiar Vanishing Ghost Syndrome. Yuuri to BARDZO przypominająca Marisę (patrz: screeny) postać do eliminacji bossów. Posiada potężny frontalny laser, który niestety jest dość wąski, co wymaga ustawienia się bezpośrednio pod przeciwnikiem. Mayuu natomiast jest połączeniem Reimu z Marisą. Przypomina nieco Anastasię z AS. Rozproszony tryb strzału plus część naprowadzanych pocisków. Obie siostry są bardzo szybkie.
Hoshimi - Tsubasa & Maiha: Siostry, do których jak wspomniałem przy recenzji AS - można się masturbować. W wieku 9 lat Maiha zachorowała. Zostały jej wszczepione nanomaszyny. Nie przyjęły się. Maiha zmarła. Trzy miesiące później zachorowała Tsubasa. Jej również wszczepiono nanomaszyny. Wówczas w jej świadomości pojawiła się Maiha. Od tamtej pory żyły razem w jednym ciele - Maiha stawała się widoczna tylko w Ill-net. Jajogłowi z instytutu Nanomaszyn (Nanomachine Research Institute) zaczęli podejrzewać, że nanomaszyny użyte u Mai mogą mieć związek z blokadą Genesis City. Obie siostry ruszają się niestety jak muchy w smole (lub Yuuka w Touhou). Tsubasa dysponuje rozproszonym trybem strzału. Jego siła jest zależna od promienia (słaby, silny, słaby, silny, słaby). Maiha natomiast posiada tryb frontalny, którym możemy kierować. Odchylenie wynosi 30 stopni w stronę, w którą przesuwa się postać.
Tyle o postaciach. Trochę o rozgrywce. Wiemy już, że sterujemy dwiema postaciami. Przełączamy się między nimi w trakcie gry w dowolnym momencie, jeśli fabuła nie wskazuje inaczej. Co widzimy na hudzie ? Dużo informacji. Najważniejsze to P-RATE i TWINSRATE. P-RATE to wskaźnik infekcji. Rośnie powoli przez całą grę, zbijamy go przez pokonywanie przeciwników. Jeśli dojdzie do 100%, gra się kończy. TWINSRATE to nic innego jak wskaźnik pokazujący użycie postaci w stosunku do czasu w grze. Jest to najważniejszy wskaźnik, gdyż od niego zależą zakończenia. Dodatkowo mamy jeszcze wskaźnik BUZZ, będący odpowiednikiem Graze oraz wskaźnik E-CRYSTALS, wpływający na TENSION. TENSION natomiast jest to odpowiednik bomb. Wskaźniki te (z wyjątkiem BUZZ i E-CRYSTALS) mają nieustanny wypływ na fabułę gry i opcje dialogowe. Tak, fabuła w grze jest nieliniowa. Zależnie od wybranych opcji fabuła może nas wysłać w inną część Ill-net.
Wracając do TENSION, możemy mieć maksymalnie 9 bomb. Jeśli zostaniemy trafieni, aktywowane jest AUTO-TENSION. Coś w rodzaju automatycznego deathbombingu. Zużywa wszystkie posiadane bomby. Jeśli pasek TENSION wskazuje 0 - trafienie pozbawia nas jednego życia, a tych mamy 3. Kolejne możemy uzyskać w trakcie gry. TENSION napełnia się przez zbieranie wirtualnych kryształów - E-CRYSTALS. Te wypadają masowo z każdego zabitego przeciwnika i są automatycznie przyciągane. Dodatkowo - zbieranie ich obniża wzrost infekcji czyli P-RATE.
Tyle o mechanice. Nim przejdziemy do spraw technicznych: jak TWINS przedstawia się w liczbach ? Trzy dwuosobowe drużyny, trzy poziomy trudności, 29 utworów, 6 lub 7 planszy (wszystkich możliwych jest 14 (1, 2-AB, 3, 4-ABC, 5-ABC, 6-ABC, 7)), kilkanaście typów przeciwników oraz bossów, 32 (!) zakończenia, z których połowa ma ładne grafiki, a 2/3 wyciskają łzy.
Uff... Dobra, teraz czas na technikalia. Zacznę wyjątkowo od muzyki. Ta jest świetna. Nie nudzi się w ogóle. Czym więcej grałem, tym bardziej chciałem OST, którego w momencie pisania recenzji nie mam (mam za to OSTy z TWIAN i AS). Edit: Już OST mam XD. Co ciekawe, uważam muzykę w AS za dobrą wbrew temu, co pisałem w recenzji (ile to temu było). Od strony fabularnej gra jest świetna. Mogę pokusić się o stwierdzenie, iż nawet lepsza niż połowa Touhou. Od strony graficznej... Gra jest ładna. Lecimy tunelem do Ill-net (proces DRIVE-IN), następnie nad wirtualnymi miastami w celu dotarcia do głównego rdzenia znajdującego się w Genesis City. Kreska postaci pozostawia raczej trochę do życzenia, w końcu jest to pierwsza gra od AQLOOP. Tsubasa i Maiha oczywiście są ładne, Yuuri przypomina Marisę (zwłaszcza jak się śmieje). Do czego mogę się przyczepić ? Do poziomu trudności. Momentami na easy jesteśmy zasypywani pociskami, a hitbox naszej postaci z rzadka lubi derpić, więc często nie wiemy, co nas trafiło. Zaś Hard nie jest taki trudny, o nie. Wręcz przeciwnie. Doszedłem do 4 Stage ze stratą 1 życia (+ kilku AUTO TENSION). No i do klawiszologii... Idź pan w ch... z takimi ustawieniami...
Podsumowując:
TWINS jest grą dobrą.
Ma ciekawą fabułę, dużo zakończeń i nie skomplikowany system.
Do tego ładną muzykę i czytelną grafikę.
Jeśli jeszcze w to nie grałeś - polecam.
32 zakończenia, z których połowa doprowadza do łez to więcej niż ma większość Visual Novelek, nie wspominając o mainstreamowych produkcjach.
2012/10/06 23:34:04
KRETON DRIVE-OUT PROCESS . . . . FAILED
Oceny:
Kreton | H-Collector | Scooter Fox | Maluetar | Lenin | Małyszeq | HERUBIM | Smoku | Średnia | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Średnia | 9 | ? | ? | ? | ? | ? | ? | ? | 9 |
Grafika | 7 | ? | ? | ? | ? | ? | ? | ? | 7 |
Muzyka | 9 | ? | ? | ? | ? | ? | ? | ? | 9 |
Trudność | 10 (5) | ? | ? | ? | ? | ? | ? | ? | 10 |
Miód | 10 | ? | ? | ? | ? | ? | ? | ? | 10 |
Wymagania sprzętowe:
Pentium3 1 Ghz (zalecane 2 Ghz)
Około 700 MB miejsca na dysku
Karta dźwiękowa zgodna z DirectSound
Karta graficzna 64 MB (lub więcej) zgodna z Direct3D i DirectX 8.1
Zalecane karty: GeForce3 lub Radeon 8500 lub nowsze
256MB RAM lub więcej