ダブルスポイラー ~ 東方文花帖

1. Wstęp

Witam w sekcji poświęconej strategii dotyczącej Double Spoiler. Postaram się wyjaśnić wszystkie aspekty gry, a żeby dało się przejść grę (gl & hf). Zaczynamy!

Double Spoiler - gra polegająca na tym samym co Shoot the Bullet. Uznana przez ZUNa i wielu graczy za najtrudniejszą grę z serii do przejścia. Jeśli cenisz swoje zdrowie, nerwy i czas, to radzę nawet nie zabierać się za tą grę. W późniejszych poziomach gra wygląda często tak, że po każdym nowym zdjęciu giniemy ogarniając jak się omija coraz to trudniejszy pattern. W tym dziale odwołam sie do niektórych informacji również zawartych w recenzji gry.

2. Podstawowe informacje

2.1. Sterowanie

  • Klawisze strzałek - Poruszanie się
  • Shift - Focus
  • Z - Zdjęcie
  • Shift + Z - ładowanie kliszy
  • X - zmiana orientacji kliszy między portretem, a krajobrazem (Pionowo lub poziomo).

2.2. Prędkość poruszania

Aya i Hatate mogą się poruszać z trzema róznymi prędkościami:

  • Normalna – Nie trzymając żadnych klawiszy,
  • Wolna – Podczas trzymania Shiftu,
  • Bardzo wolna – Podczas ładowania kliszy (Shift + Z).

Aby zrobić zdjęcie należy najpierw załadować kliszę do 100%. Wtedy usłyszymy charakterystyczny dźwięk oraz napis „Enabled” na celowniku nad głową bohaterki. Scenę zawsze zaczynamy z kliszą gdzieś pomiędzy 50-70%. Należy też pamiętać, że o ile klisza bardzo szybko się ładuje trzymając „Shift + Z”, to kiedy szybko przełączamy między tym trybem, a normalnym lub focusem to klisza o wiele wolniej się ładuje, niż by to robiła bez dotykania tej kombinacji. Dla porównania, ładowanie od 0% do 100% zabiera 4,5 sekundy, prawie 10 sekund kiedy nie ładujemy oraz około 20 sekund kiedy szybko przełączamy między trybem ładowania i zwykłą szybkością postaci.

Trzeba pamiętać, że nie można robić zdjęć kiedy trzymamy Shift ponieważ wtedy wejdziemy w tryb ładowania. Nie można robić też, jak w StB zdjęć przez puszczenie Shifta w czasie gry klisza naładowana jest na 100%.

Podczas robienia zdjęć, kiedy przytrzymujemy klawisz strzału możemy ruszać kliszą, która coraz bardziej sie zmniejsza (zoom). Wtedy wszystko w okół nas zwalnia o 75% lecz trzeba pamiętać, że Aya lub Hatate są cały czas podatne na pociski i zbyt długie „zoomowanie” może nas zabić. W przypadku Hatate jej klisza cały czas jest tej samej wielkości i nie można zoomować jak Aya lecz nadrabia to większym obszarem kliszy. Zdjęcia również możemy wykorzystać do czyszczenia z pocisków części ekranu odpowiadającej wielkości kliszy. Każdy pocisk uwieczniony na zdjęciu ładuje nam kliszę. W wypadku Ai maksymalna ilość to 55%, a w przypadku Hatate to 75%.

3. Scoring

W tym dziale przedstawie wszystkie bonusy, które możemy otrzymać za robienie zdjęć i napisze jakie warunki muszą być spełnione aby otrzymać dany bonus. Punkt może być pominięty przez ludzi, którzy nie zamierzają robić żadnych score runów i są zainteresowani samym przejściem gry, lecz jednak proponuje poczytać z czystej ciekawości. Są dwa typy bonusów w grze.

3.1. Rodzaje bonusów


Rodzaj Punkty Opis
Color Shot 300 Otrzymujemy wtedy, gdy na zdjęciu jest duża liczba pocisków jednego koloru.
Możliwe kolory to: czerwony, żółty, zielony, niebieski, fioletowy i cyjanowy.
Colorful Shot2100 Otrzymujemy wtedy, gdy na zdjęciu jest duża liczba pocisków kilku kolorów.
Rainbow Shot 2100 Otrzymujemy wtedy, gdy na zdjęciu jest duża liczba każdego z siedmiu kolorów.
Clear Shot! 600 Otrzymujemy wtedy, gdy na teksturze bossa nie ma pocisków.
Macro Bonus do 1000Otrzymujemy wtedy, gdy jestesmy bardzo blisko bossa podczas robienia zdjęcia.
Front Shot 100 Otrzymujemy wtedy, gdy podczas robienia zdjęcia znajdujemy się pod bossem.
Side Shot 200 Jw. tylko z lewej lub prawej strony.
Back Shot 300 Jw. tylko nad bossem.
Risk Bonus do 2000Otrzymujemy wtedy kiedy podczas robienia zdjęcia jesteśmy bardzo blisko pocisków.
Ilość punktów zależy od ilości pocisków badź w przypadku laserów od ich długości.
Solo Shot 100 Otrzymujemy wtedy, gdy na zdjęciu jest tylko boss, badź jakaś bohaterka.
Cat Bonus 666 Otrzymujemy wtedy, gdy na zdjęciu jest Orin w swojej kociej formie.

3.2. Mnożniki


Rodzaj Mnożnik Opis
Boss Shot! do x2,00 Otrzymujemy, kiedy na zdjęciu znajduje się boss.
Mnożnik zależy od tego czy celownik na środku kliszy jest w centrum bossa.
Self Shot! x1,20 Otrzymujemy, kiedy na zdjęciu znajduje się jedna z bohaterek.
Ten bonus jest niemożliwy do zdobycia, aby zdjęcie się udało prawidłowo, ponieważ kiedy na zdjęciu znajdzie sie i boss i jedna z bohaterek to jest to „Two Shot”.
Two Shot! x1,50 Patrz wyżej.
Nice Shot! do x1,50 Otrzymujemy, kiedy zrobimy zdjęcie bossowi w momencie, gdy pojawia się wokół niego kilka otoczek idących w strone jego hitboxa.
Pojawiają się one w wyznaczonych momentach patternów i potrzeba nielada refleksu, aby w nie trafić ponieważ bardzo szybko znikają.
Im większe kółko na zdjęciu tym większy mnożnik.
Angle Bonus do x1.30 lub x1.70 Cieżko mi dobrać słowa jak to wytłumaczyć, ale na pewno się domyślacie, że zależy to od kąta pod którym jest robione zdjęcie.

4. Unlocki

Lista rzeczy do odblokowania.

  • Poziom 2: Ukończ conajmniej 3 sceny w poprzednim poziomie.
  • Poziom 3: Ukończ conajmniej 3 sceny w poprzednim poziomie.
  • Poziom 4: Ukończ conajmniej 3 sceny w poprzednim poziomie.
  • Poziom 5: Ukończ conajmniej 2 sceny w poprzednim poziomie lub 20 łącznie.
  • Poziom 6: Ukończ conajmniej 2 sceny w poprzednim poziomie lub 25 łącznie.
  • Poziom 7: Ukończ conajmniej 2 sceny w poprzednim poziomie lub 30 łącznie.
  • Poziom 8: Ukończ conajmniej 2 sceny w poprzednim poziomie lub 35 łącznie.
  • Poziom 9: Ukończ conajmniej 2 sceny w poprzednim poziomie lub 38 łącznie.
  • Poziom 10: Ukończ conajmniej 1 scenę w poprzednim poziomie lub 40 łącznie.
  • Poziom 11: Ukończ conajmniej 1 scenę w poprzednim poziomie lub 42 łącznie.
  • Poziom 12: Ukończ conajmniej 1 scenę w poprzednim poziomie lub 45 łącznie.
  • Extra: Ukończ conajmniej 1 scenę z kazdego poziomu i 52 łącznie.
  • Spoiler: Ukończ na conajmniej 3 sceny z Extra i 58 łącznie.
  • Hatate: Ukończ cały poziom Spoiler.

5. Podsumowanie

Mam nadzieję, że wyjaśniłem ważniejsze informacje związane z grą. Teraz wszystko zależy od twoich umiejętności drogi graczu. Powodzenia!

5.1. Credits

  • Przygotował: Maluetar
  • Formatowanie: h-collector