Beat Hazard

Recenzja:

KretonKategoria shmupów nie ogranicza się tylko do danmaku ani do stylu vertical czy horizontal. Czasem pojawiają się dziwactwa, których akcja toczy się na statycznym ekranie. Takim czymś jest opisywany dzisiaj Beat Hazard dostępny na platformie Steam.

Od wielu lat interesowały mnie gry muzyczne. Z ciepłym sercem przyjąłem Newだんまくちく. Niestety gra nie okazała się dobra z kilku powodów. Kiepski skrypt generujący ataki, wymaganie muzyki w OGG w oddzielnej lokalizacji. Ogółem całość nudziła się po kilku piosenkach. Beat Hazard uderza w ten sam punkt, ale robi to o wiele lepiej. O porównaniu z NDC napiszę za chwilę.

Fabuły w Beat Hazard nie ma. Jest to typowe siadaj, graj, baw się dobrze. Zasiadamy za sterami naszej maszyny i walczymy z hordami przeciwników co jakiś czas mierząc się z bossem. Gra oferuje cztery tryby rozgrywki. Są to kolejno: Normal, Survival, Boss Rush i Chillout. Normalny tryb rozgrywki polega na wybraniu planszy, poziomu trudności, modyfikatorów i grze. Survival działa podobnie jak Normal, ale wybieramy tylko początkową planszę i modyfikatory i gramy aż skończą nam się życia. Boss Rush, jak sama nazwa wskazuje, to taki Survival tylko składający się z coraz trudniejszych bossów. Ponownie wybieramy tylko początkową planszę i modyfikatory i gramy aż braknie nam żyć. Chillout natomiast to coś w rodzaju trybu treningowego. Wybieramy planszę, mamy nieograniczoną ilość żyć, aktywne wszystkie modyfikatory i gramy w coś w stylu survivala. W trybie normalnym możemy wybrać jeden z pięciu poziomów trudności. Są to kolejno: Easy, Normal, Hardcore, Insane i Suicide. W momencie pisania recenzji molestuję Insane.

Jak wygląda zatem rozgrywka? Wybieramy jeden z dwudziestu trzech utworów wbudowanych w grę, następnie poziom trudności, w razie potrzeby modyfikatory i gramy. W grze wszystko, co dzieje się na ekranie będzie mniej lub bardziej zsynchronizowane pod muzykę. Gdy muzyka będzie szybsza i bardziej energiczna, przeciwników będzie więcej, wszystko będzie bardziej błyskać, a nasza siła strzału będzie większa i ogółem gra będzie bardziej dynamiczna. Gdy muzyka będzie wolniejsza, siła ataku spadnie, ilość przeciwników będzie mniejsza, będzie mniej błysków oraz sama dynamika zwolni. Naszym celem jest przeżyć etap, nabijając jak największy wynik. W tym celu zbieramy wypadające z przeciwników przedmioty, takie jak dodatkowa broń, zwiększenie siły ataku, pieniądze czy podbijacze mnożników. Te ostatnie występują w wariacjach +1, +5 i +10.

Do jakiej muzyki walczymy? Miedzy innymi {X-FaCtOr}, xKore, Johnny Frizz, Redshirt Theory, Testudo i Last Days of Lorca. Style od lekkiego rocka przez techno, aż do dubstepu. Jeśli dwadzieścia trzy utwory w grze to za mało, na spokojnie możemy skorzystać z jednej z kilku dostępnych stacji radiowych lub użyć naszych utworów z dysku. Dodatkowo możemy połączyć nasze konto z Twitterem i Last.fm. Gra ma tendencję do zawieszania się w przypadku wczytywania dużej ilości utworów naraz. Z broni masowego rażenia mamy dostępny karabin pokładowy, którego siła zależy od wskaźników głośności muzyki i wskaźnika power. Te natomiast zbieramy w trakcie gry lub kupujemy jako ulepszenia przed rozpoczęciem. Dodatkowo z broni, które mamy ograniczone posiadamy bomby, rakiety naprowadzane oraz potężny frontalny laser. W celu przeżycia służą nam tarcze odbijające wrogie pociski oraz zmieniające wrogie rakiety na nasze, kierowane.

Po każdej grze wynik, jaki uzyskamy zostaje dodany do naszego poziomu doświadczenia, a każdy poziom daje nam możliwość wyboru perki (ulepszenia), które następnie możemy kupić za odpowiednią sumę. Żeby nie było łatwo, możemy posiadać tylko określoną ilość aktywnych perek. Można ten limit lekko zwiększyć, ale przy ilości perek w grze będziemy musieli zdecydować się, które chcemy mieć aktywne. A jakie perki tak w ogóle są dostępne? Wymienię tylko kilka: Zwiększenie mnożników, dodanie rakiet i laserów, a także modyfikacje do nich, nowe poziomy trudności itp. W sumie dwadzieścia trzy perki. Prawie każdą można ulepszyć kilka razy.

Miałem opisać pewne różnice między Newだんまくちく a Beat Hazard. Różnica jest duża. Po pierwsze, generator działa lepiej w Beat Hazard. W NDC zdarzały się momenty, gdy na zwolnieniu w piosence miałem większy clusterfuck, niż w najbardziej energicznym momencie. W Beat Hazard takie coś nie występuje. Prócz tego Beat Hazard jest bardziej kolorowe i co najważniejsze – odpalić można dowolną muzykę z każdego miejsca na dysku. Nie musi to być OGG wrzucone do specjalnego katalogu w folderze gry. Jednym z minusów w Beat Hazard jest jednak brak obsługi unicode – co w efekcie rozwala kodowanie, jeśli utwory mają japońskie znaki – wciąż można je uruchomić, ale zamiast nazw widzimy krzaki.

Niestety, tak jak każda gra, Beat Hazard nie ustrzegł się błędów. Część ludzi może doznać ataków epilepsji od błyskających światełek, chociaż gra posiada ostrzeżenie na ekranie wczytywania. Grindowanie kasy na perki też pozostawia wiele do życzenia, gdyż idzie to bardzo wolno. Czasami też możemy zginąć, gdy nic w nas nie trafiło. Akurat zdarza się to rzadko, ale jednak zdarza, co potwierdzałem przez nagranie gry do video. Ostatnim minusem gry (pomijając brak obsługi unicode, o której wspomniałem akapit wyżej) jest to, że gra, jak 90% tego typu produkcji, raczej szybko się nudzi.

Gra została wydana na platformie Steam w wersjach na śWindowsa, Pingwina i Maca. Jak więc gra ma się na tej platformie? Trzy DLC (Ultra, iTunes & m4a support, Shadow Unit), sześćdziesiąt trzy osiągnięcia w tym kilka wyczynowych (przeżyj z 4 bossami na ekranie, uzyskaj 1.000.000 score na każdej wbudowanej piosence, etc), multiplayer, kooperacja (w tym również na jednym komputerze), rankingi Steam, Steam Cloud, pełne wsparcie kontrolera i karty kolekcjonerskie. Tyle dobra w cenie 6.99€ (około 30 PLN) lub 13.49€ (około 55 PLN) za cały pack (czyt. gra + wszystkie DLC). Czy warto? Decyzję zostawiam wam.

Oceny:

KretonH-CollectorMałyszeqTribellŚrednia
Średnia8???8
Grafika9???9
Muzyka10???10
Trudność4 (8)???4
Miód9???9

Wymagania sprzętowe (zalecane):
OS: Windows XP/Vista/Win 7
Procesor: 2.0GHz
Pamięć: 512MB RAM lub więcej
Miejsce na dysku: około 50 MB
Grafika: 256MB z obsługą DirectX 9 lub nowszy
Dźwięk: Karta dźwiękowa z obsługą DirectX

Screeny:

001
002
003
004
005
006
007
008
009

Youtube: