神威

Recenzja:

"Against extermination of mankind
God used twin-spear 'Kamui'"

KretonRok bliżej nieokreślony, choć na pewno 22XX. Od czasu zakończenia wojny trzynastu zodiaków minęło nieco czasu. Ludzkość ukrywająca się na orbicie zaczyna powoli wracać na powierzchnie planety mając już dość wojen, które rozgrywały się na ziemi i orbicie przez ostatnie lata. Trwają testy myśliwców 神威. Dwa z nich, użyte podczas finału wojny zodiaków, mimo iż zostały zniszczone, dostarczyły wiele ważnych danych. By zrewolucjonizować systemy komputerowe i ulepszyć AI, profesor Xaffiquel stworzył kontrowersyjną metodę przeniesienia ludzkiego umysłu do rdzenia maszyny w celu tworzenia bardziej efektywnych broni. Na obiekty testowe zostali wybierani ludzie, posiadjący ponadnaturalne umiejętności. W celu badań, Xaffiquel odbudował superkomputer obrony planetarnej - ALLTYNEX, zniszczony wiele lat temu, jeszcze przed wojną zodiaków. Niestety, na wskutek ironicznego zbiegu okoliczności, córka Xaffiquela - Panaffil de Alice ujawnia w sobie ponadnaturalne umiejętności. Xaffiquel, nie mogąc ukryć tego faktu przed wojskową siecią informacyjną, wpada w szał. Umysł Panaffil zostaje przeniesiony do prototypu myśliwca 神威. Zrozpaczony Xaffiquel decyduje się na dość drastyczny krok. Używając swojej technologii, przenosi swój umysł do orbitalnej stacji o nazwie Zaphichel (stacja jest nazwana po Za'afielu. Aniele zniszczenia, który karze grzeszników jeszcze na ziemi) i zaczyna mścić się na ludzkości. Pozbawiony kontroli ALLTYNEX przejmuje kontrole nad silami ziemskimi. Zbliża się koniec ludzkości! Jednak z orbitalnej twierdzy startuje myśliwiec 神威 pilotowany przez umysł Panaffil.

Ta niezbyt ciekawa wizja przyszłości to zakończenie trylogii znanej jako The Tale of ALLTYNEX. Akcja ma miejsce niedługo po zakończeniu RefleX. Kto ukończył tę grę, bez problemu rozpozna miejsce gdzie zaczyna się 神威. Zaczynamy na stacji orbitalnej. Tej samej, gdzie ukrywał się ZODIAC Ophiuchius na początku finałowego stage RefleX. Gra podzielona jest dość klasycznie na 6 stage, gdzie nie końcu każdego, musimy zmierzyć się z bossem. Są to kolejno: Azure Dragon, Black Hawk, Yellow Spider, Kamui Squadron + Kamui Zero, ALLTYNEX OS (Holographic Guardian Soldier (wzięty z RAIDWIND2: ALLTYNEX), Holographic Zodiac Scorpio (wzięty z Reflection) oraz Mother Brain ALLTYNEX Core (również z RAIDWIND2)). Końcowym bossem jest orbitalna stacja Zaphichel. Po drodze jednak musimy roznieść oddziały ALLTYNEXa, a tych jest sporo. Myśliwce, krążowniki, czołgi, flota kosmiczna, kutry bojowe... To nie wszystko. Niestety dziewczynek w śmiesznych czapkach tu nie uświadczymy. Czym więc gramy ? Ano tytułowym 神威. Do dyspozycji mamy działko pokładowe, którego zasięg i siła zwiększa się przez zbieranie zielonych kryształków wypadających z niektórych przeciwników. Prócz tego posiadamy jeszcze Thunder Lock-on do atakowania celów znajdujących się na warstwach pod nami. Ostatnią bronią jest potężny frontalny laser. I tu, głównie z powodu Thunder Lock-on nie można uniknąć porównania gry do serii RayStorm wydawanej przez Taito. 神威 można z powodzeniem nazwać bardziej intensywnym klonem RayStorm'a. Nasz samolocik posiada 4 punkty tarczy. Każde trafienie zmniejsza tą ilość o jeden. Dodatkowo możemy regenerować tarczę, a nawet zwiększyć ja do maksymalnie 8 punktów łapiąc dość rzadkie niebieskie kryształy. Żyć na całą grę mamy 2+1 na, którym zaczynamy grę. Liczba ta nie zwiększa się, ale po stracie wszystkich mamy jeszcze nieograniczoną liczbę continue. Po stracie życia, spada nieco siła strzału z karabinu. Lock-on i laser korzystają z tego samego generatora. Czym bardziej jest naładowany lock-on, tym więcej celów trafia i tym wyższy jest mnożnik za trafienie (nie większy jednak niż x16). Używanie lasera przeładowuje generator, który potrzebuje chwilę by się ostudzić. Możemy wówczas używać Lock-on, ale jest on ograniczony zmniejszającym się, czerwonym paskiem przegrzania. Co do walk z bossami - jest ciekawie. Są oni wykonani elementowo. Oznacza to, iż możemy niszczyć poszczególne części. Np. tylne części skrzydeł pierwszego bossa, co znacznie zmniejsza ilość pocisków. Żeby było nieco łatwiej, część pocisków możemy zniszczyć naszym laserem. Jest to prawdę powiedziawszy, jedyny sensowny sposób na przeżycie w drugiej połowie Normala i przez cały Hard.

Jak wyglądają lokacje w grze ? Zaczynamy na orbicie. Następnie przelatujemy przez latający kontynent, podziemny tunel, aż do Aeneas - miasta, w którym znajduje się rdzeń superkomputera ALLTYNEX. Tła jak na grę z 1999 roku są nawet ładne. Mimo upływu czasu wciąż są czytelne. Nie ma tu syndromu 5 stage Mystic Square. Niestety czasem pikseloza wali po oczach (co osobiście, mi to nie przeszkadza). Muzycznie gra wymiata. Nie jest może tak dobra, jak w RefleX, ale jest klimatyczna, przyjemna i pasująca do gry. Warto zaznaczyć, że można zdobyć dwupłytowe wydanie soundtracku z RefleX, 神威, Reflection oraz wersji trial RefleX. Minusów praktycznie nie ma. Gra ma lekkie problemy z intrem na Windows 7, poziom hard miejscami to przesada. Czasem sami nie wiemy co nas trafiło i przydaje się znajomość RAIDWIND2: ALLTYNEX oraz Reflection lub bardziej na czasie - ALLTYNEX Second i RefleX, gdyż fabuła łączy się z tymi grami.

Podsumowując, 神威 nie bez powodu określane jest przez graczy jednym z najlepszych, jeśli nie najlepszym przedstawicielem danmaku w historii. Dobra fabuła, świetna muzyka i wygórowany poziom trudności oraz wielopoziomowy system walki (walczymy tez w przeciwnikami, którzy znajdują się na warstwach pod nami jak np. czołgi czy przelatujace we tle samoloty) sprawiają, że gra jest świetna. Ustawiam się w grupie tych graczy, którzy uważają tę grę za najlepszą w historii... Ale nie musicie mi wierzyć. Po prostu spróbujcie sami.

Oceny:

KretonH-CollectorScooter FoxMaluetarLeninMałyszeqHERUBIMSmokuŚrednia
Średnia7,75??6,755,5???6,67
Grafika4??46???4,67
Muzyka9??88???8,33
Trudność8 (6)??8 (6)0 (10)???5,33
Miód10??78???8,33

Wymagania sprzętowe:
Pentimum166MHz lub szybszy (MMX Pentium 233MHz zalecany)
64MB RAM
Karta graficzna obsługująca rozdzielczosć 640x480 z wyświetlaniem 256 kolorów
Karta dźwiekowa obsługjąca Direct Sound MIDI oraz WAVE

Screeny:

001
002
003
004
005
006
007
008
009