Imperishable Night

Recenzja:

KretonAkcja gry dzieje się w znanym wszystkim z poprzednich części gry Gensokyo. Zbliża się Festiwal Żniw. Youkai wyczuwają, że coś złego stało się z księżycem. I faktycznie - księżyc został zastąpiony sztucznym, który nigdy nie pojawi się w pełni. Ktoś musi zatrzymać czas i odnaleźć prawdziwy księżyc przed festiwalem. 4 drużyny składające się z człowieka i youkai wyruszają przeżyć najdłuższą noc w swoim życiu. Czas skopać komuś tyłek!

Najważniejszą zmianą w porównaniu z poprzednimi częściami jest grafika. Ponownie poprawiona, mroczna ze świetnymi trójwymiarowymi tłami, szczegółowymi postaciami (widać jak Reimu mruga oczami w czasie walki!). Ogólnie jest miło i przyjemnie, mimo mrocznej atmosferki (gdyż akcja gry toczy się w nocy). Muzyka ponownie stoi na wysokim poziomie. Brakuje takich perełek jak ネクロファンタジア, ale każdy znajdzie tu coś dla siebie. Kawałki takie jak プレインエイジア lub 狂気の瞳 ~ Invisible Full Moon są po prostu świetne, chociaż zależy co kto lubi. W kwestii technicznej niewiele się zmieniło w stosunku do Perfect Cherry Blossom. Największą zmianą jest to, że nie sterujemy już jedną postacią, ale drużyną składającą się z dwóch postaci. Jedna jest człowiekiem, a druga youkai. Żeby nie grało się zbyt łatwo, każdą drużyną steruje się inaczej, a także w samej drużynie - każda postać wymaga nieco innej techniki. Drużyny składają się z postaci znanych z wcześniejszych gier.

W skład Illusionary Border Team wchodzi znana od pierwszego Touhou, kapłanka - Reimu Hakurei oraz znana z Perfect Cherry Blossom - Yukari Yakumo (walcząca za pomocą Ran). Drugą drużyną jest Aria of Forbidden Magic Team, czyli najbardziej niewyparzona gęba w Gensokyo - Marisa Kirisame oraz znana z 3ciego etapu PCB, Alice Margatroid. Visionary Scarlet Devil Team to trzecia drużyna, w skład której wchodzą mieszkańcy Rezycencji Szkarłatnego Diabła, czyli pokojówka Sakuya Iazoi oraz Loli-wampirzyca Remilia Scarlet. Ostatnią czwartą drużyną jest Netherworld Dwellers' Team składająca się z duchów - Youmu Konpaku (właściwie to pół-duch, pół-człowiek) oraz wiecznie głodna Yuyuko Saigyouji. Każda drużyna ma swoją specjalną właściwość, która dotyczy także postaci solo (które wpierw należy odblokować).

W każdej drużynie są dwie postacie, więc jak wygląda gameplay? Otóż sterujemy zawsze człowiekiem i Phantaoma (drugą postać) przywołujemy poprzez naciśnięcie Shifta. Phantom zastępuje człowieka, a przez swoje umiejętności oraz siłę ataku jest bardzo użyteczny. Specjalną umiejętnością Phantoma jest całkowity brak wrażliwości na familiary przyzywane przez bossów i co poniektóre mniejsze stworzonka (co by nie mówić loli-aniołki XD). Jest to wielkim plusem, ale również może zamienić grę w koszmar minionego lata (秘術「天文密葬法」 ~_~). Kolejną różnicą w stosunku do poprzednich części jest działanie POC. Wystarczy wlecieć w POC i wcisnąć Shift, a wszystkie przedmioty posłusznie przylecą do naszej postaci. Wyjątkiem jest Marisa, która przyciąganie ma cały czas i nie trzeba wciskać Shifta. Zniknął z gry pasek Cherry, a zamiast tego pojawił się pasek Time. Jego działanie opisane jest szerzej w dziale "Strategia".

Następną nowością jest Last Spell. Gdy ukończymy poziom z określonym czasem (pasek Time) otrzymamy od bossa niespodziankę w postaci dodatkowego ataku, jednak działa to na poziomie trudności Normal lub wyższym. My również posiadamy Last Spella, który tak naprawdę jest drugą bombą i możemy go użyć w momencie, gdy zostaniemy trafieni. W menu (po uprzednim odblokowaniu) pojawiła się opcja Spell Practice, w której możemy ćwiczyć wszystkie widziane ataki bossów. Bossowie jak zwykle są interesujący. Mamy tutaj Świetlika (Wrigle Nightbug), Nocnego Wróbelka (Mystia Lorelei), Pół-Bestie (Keine Kamishirasawa <3) czy choćby Królika z księżyca (Reisen Udongein Inaba <3^2). Gra oferuje 2 zakończenia, więc będziemy powtarzać ją 2 razy każdą drużyną czytając zabawne rozmowy postaci (niewyparzona gęba Marisy!). Po skończeniu gry czeka nas Trial of Guts, czyli Extra Stage, który może nie jest tak trudny jak ten z PCB, ale Hourai Doll potrafi doprowadzić do białej gorączki.

Podsumowując: Imperishable Night jest zdecydowanie łatwiejsza od swojej poprzedniczki, ale na tyle trudna, że masterowanie kolejnych poziomów trudności zajmie nam trochę czasu. To samo tyczy się odblokowania wszystkich 222 Kart Zaklęć. A przecież jest także Extra Stage.

Oceny:

KretonH-CollectorScooter FoxMaluetarLeninMałyszeqHERUBIMSmokuKaintiSpamŚrednia
Średnia8.257.757.57.759987.57.59.258.15
Grafika77699798897.9
Muzyka8888109109988.7
Trudność8 (6)8 (6)8 (6)6 (7)8 (6)10 (5)4 (8)4 (8)6 (7)10 (5)7.2
Miód10888910997108.8

Wymagania sprzętowe:
Pentium 500MHz
500MB miejsca na dysku
Karta graficzna 16MB z obsługa Direct3D, DirectX 8
128MB RAM

Klawiszologia:
Strzałka w lewo - Poruszanie się w lewo.
Strzałka w prawo - Poruszanie się w prawo.
Strzałka w górę - Poruszanie się w górę.
Strzałka w dół - Poruszanie się w dół.
Z - Główny atak/Zatwierdenie w Menu.
X - Dodatkowy atak (bomba)/Anulowanie w Menu.
Shift - Przejście w Phantoma/Focused Mode.
CTRL - Omijanie rozmów/Przyspieszanie Creditsów.
Home - Screenshot.