ホムラコンバット

Recenzja:

"Don't forget.
Always, somewhere, someone is fighting for you.
As long as you remember her, you are not alone."

KretonGdzie wychodzi kupa doujnowych gier (z przewagą kupy niestety)? No w Japonii. A kiedy ? 2 razy do roku. W lecie i na zimę. Tak, na Comikecie. Nie tak dawno oddałem wam do przeczytania recenzję ダイナマリサ3D. Dzisiaj recenzuję kolejny klon Earth Defense Force 2017 - ホムラコンバット!

UWAGA: Recenzja nie jest polecana dla osób, które jeszcze Madoki nie oglądały, a planują obejrzeć.

Fabuła gry jest prosta jak miotła Marisy. Częściowo oparta na fabule wspaniałego anime - 魔法少女まどか★マギカ PUELLA MAGI MADOKA MAGICA. Wcielamy się postać Homury Akemi i musimy bronić miasta Mitakihara podczas Walpurgis Night. Nad fabułą spuszczał się nie będę - anime wyjaśnia wszystko. Stąd powyższe ostrzeżenie.

Co potrafi Homu Homu ? Biega... Skacze... Turla się. Strzela... Zatrzymuje czas. W sumie tyle. Ale od początku. Bieganie - możemy poruszać się w każdym kierunku. O ile w ダイナマリサ3D, Marisa mogła się wycofywać i strzelać, co nieco ją spowalniało, o tyle Homura biegnie w stronę kamery i obraca się tylko gdy strzela (patrz screen). Skakanie i turlanie się wygląda podobnie jak w ダイナマリサ3D - z tym, iż za bardzo nie ma tu po czym skakać, a turlanie się, owszem, przydaje do unikania ataków jednak bardziej przydatna jest umiejętność naszej bohaterki... Homura jest Mahou Shoujo. Więc musi mieć jakieś magiczne umiejętności... Dowiadujemy się w 10 odcinku dlaczego umie zatrzymywać czas. I ta opcja jest dobra. Żeby za łatwo się nie grało - możemy jej używać tylko przez krótką chwilę. Gdy jest aktywna, znajdujący się na ekranie Soul Gem zaczyna zapełniać się na czarno. Gdy się napełni - nie możemy przez pewien czas używać zatrzymania czasu. Przeciwnicy zostawiają jednak Grief Seedy, które oczyszczają nasz Soul Gem, również w czasie działania zatrzymania. Tyle o ruchu.

Z jakich broni korzysta Homu Homu ? Tych samych co w anime, choć ich nazwy są zmienione. Są to kolejno: Desert Eagle Mark XIX (hand gun), Remington M870 (shotgun), M249 (CKM), M26 (granat), AT4 (wyrzutnia rakiet), L16 81mm mortar (moździerz) oraz - wymysł twórców - bliżej nie określona wyrzutnia rakiet kierowanych. Każdą bronią walczy się inaczej i każda wymaga innej techniki. Bronie występują też w trzech wariantach, które różnią się ilością amunicji, siłą ognia, celnością oraz czasem przeładowania. Z CKMów, osobiście lubię wariant C - posiadający największa siłę ognia lecz najmniejszą ilość amunicji. Jako broń dodakową - najlepsza okazała się podstawowa wyrzutnia rakiet. W trakcie każdej misji, możemy mieć przy sobie tylko dwie bronie. I niestety nie zobaczmy tutaj baterii 88 Surface-to-Ship Missile (Wyrzutnia pocisków Ziemia-Statek) znanej z 11 odcinka anime.

Podobnie jak w ダイナマリサ3D, pokonani przeciwnicy zostawiają nam przedmioty. Mogą być to Grief Seedy, o których wspomniałem wcześniej. Może być to zielona skrzynka, zawierająca nową (lub nie) broń. Mogą być to też wstążki (czemu nie majtki?), które występują w dwóch kolorach. Żółte regenerują drobną część naszej energii, różowe, podnoszą jej maksymalną ilość po ukończeniu misji. I prawdę powiedziawszy, o ile Grief Seedy są dropione hurtowo, o tyle reszta to towar deficytowy.

Skoro o dropie piszę, to może napiszę kto ten drop zostawia, czyli z czym walczymy. Są to przeciwnicy znani z anime - Anthony, Adelbert, Pyotr, Daniyyel oraz ????? (z przypuszczeń wynika, iż są to poległe Mahou Shoujo). Anthony, żeby było wesoło, występuje nawet w kilku różnych rozmiarach. To nie wszystko, lecz główne stworki. Występują masowo. Jeśli są same, to jeszcze pół biedy. Problem zaczyna się gdy mają otwarte okno do naszego świata, przez które non-stop przechodzą. W kwestii trudności, początkowe misje są łatwiejsze niż ダイナマリサ3D. Możemy na spokojnie przejść pierwszą misję na najwyższym poziomie, choć zajmie nam to sporo czasu. Wszystko dzięki temu, że przeciwnicy żeby nas zaatakować - muszą nas zauważyć. Oznacza to, że jeśli się nie zbliżymy - to nie będą nas widzieć. Więc nie ruszą się, chyba, że zostaną trafieni. Prawdziwy problem zaczyna się od 5 misji...

A jak nasz świat wygląda ? Za wyjątkiem jednej misji, szaro. Miasto. Ale nie takie jak widzieliśmy w anime. Szare, smutne... Zmienia się pora dnia i pogoda. Są karetki, samochody - mało bo mało, ale są. Nawet dwa „jeziorka”, autostrada, mosty i rzeka... Każdy budynek da się zniszczyć, a niektórymi możemy oberwać (kto oglądał, ten wie). Ogółem jest szaro i smutno. Jak na Walpurgis Night przystało.

Chyba tyle. Czas na technikalia. Zacznę od wrażeń wizualnych. Grafika jest za kiepska jak na wymagania gry. Jest brzydka, mało szczegółowa mimo iż obsługuje Pixel Shadery i Vertex Shadery - oba w wersji 3.0, plus inne bajery nie obsługiwane przez kiepskie karty graficzne. Ogółem - za duże wymagania, za słabe wrażenia wizualne. A jednak podoba mi się jeden efekt. Gdy strzelimy sobie z rakietnicy pod nogi, lub gdzieś blisko, mamy efekt ogłuszenia. Wszystko się bluruje co utrudnia grę. Z dźwiękiem wcale lepiej nie jest. Muzyka jest nudna, po paru razach mamy chęć wyłączyć ja w cholerę. Nic nie stoi na przeszkodzie. Dźwięki broni oraz odgłosy potworów przynajmniej są ok... Błędy ? Są i to sporo. Przeciwnicy zapadają się pod ziemię... My również możemy zapaść się pod ziemię (z tym, że my wypadamy poza grę) co oznacza dla nas instant kill. Animacji pływania nie ma. Homura w wodzie wygląda jak w czasie skoku i tylko woda się rozbryzguje. Strzelanie również zostawia wiele do życzenia. Animacja wygląda ok póki jesteśmy na ziemi. Podczas skoku, pływania, czy ruchu kamery góra-dół, wygląda to kiepsko. Niemniej jednak, mimo wielu, niekiedy rażących błędów, ホムラコンバット jest interesującą i wymagająca grą. Niestety trochę krótką, bo 12 misji na 5 poziomach trudności, to trochę mało (patrząc, że ダイナマリサ3D ma 26 a EDF2017 - 53). Dla fanów Madoki, pozycja obowiązkowa. Innym polecam ダイナマリサ3D... Jeśli jednak błędy w grach wam nie przeszkadzają - możecie spróbować. Mnie osobiście gra wciągnęła na tyle, że zamierzam zrobić clear 100%. Co potem ? Zobaczmy.

Oceny:

KretonH-CollectorScooter FoxMaluetarLeninMałyszeqHERUBIMSmokuŚrednia
Średnia4.5???????4.5
Grafika6???????6
Muzyka3???????3
Trudność2 (9)???????2
Miód7???????7

Wymagania sprzętowe:
Brak Danych, ale spore

Klawiszologia:
A - Poruszanie się w lewo.
D - Poruszanie się w prawo.
W - Poruszanie się do przodu.
S - Poruszanie się do tyłu.
Shift - Turlanie się.
Spacja - Skok
ESC - Menu.
Q - Zatrzymanie czasu.
TAB - Statysyki.

Screeny:

001
002
003
004
005
006
007
008
009

7574